סיבוכי עדשות מגע ודלקת קרנית דר' ניר ארדינסט

סיבוכי עדשות מגע ודלקת קרנית דר' ניר ארדינסט

סיבוכי עדשות מגע ודלקת קרנית דר' ניר ארדינסט

סיבוכי עדשות מגע עלול להסבר נזק בלתי הפיך לראייה. דלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) הינה סיבוך הנפוץ והמשמעותי ביותר בקרב מרכיבי עדשות מגע. מחקרים הציעו לחברות עדשות המגע להשקיע דווקא בפתרון אנטי פתוגני (נגד חיידקים, וירוסים ופטריות) או במחסנית (המתקן של אחסון העדשות) נקייה מפתוגנים מאשר השקעה במעבר החמצן בעדשות מגע. בתחום של סיבוכי עדשות מגע ודלקת קרנית פורסמו עשרות מאמרים, להלן המאמרים החשובים שפרסמו בתחום סיבוכי עדשות מגע ודלקת קרנית:

מחקר סקר משנת 2015

מחקר סקר שפורסם בשנת 2015 מצא כי רוב רובם של מרכיבי עדשות המגע אינם מקפידים על כללי האחזקה (ניקוי, חיטוי ושימוש) וההרכבה של עדשות מגע. במחקר הסקר משנת 2015 נמצא שכשליש ממרכיבי עדשות המגע הבוגרים (מרכיבי עדשות מגע מעל גיל 18) נתקל באירוע של עין אדומה (אודם בולט בעין) או כאב בהרכבת עדשות המגע. המחקר ציין כי הנתונים אמורים להיות גבוהים יותר כי מחקר הסקר הקיף את הנבדקים הבוגרים (מרכיבי עדשות מגע מעל גיל 18) שאחראיים יותר מאוכלוסייה של מרכיבי עדשות מגע צעירים ומתחת לגיל 18.

מחקר על סיבוכי עדשות מגע משנת 2014

במחקר שפורסם בשנת 2014 ושייך לקוליאר ועמיתיו נמצא כי הסיבוך המשמעותי ביותר שנקרא דלקת קרנית (keratitis) ועלול לגרום לאובן ראייה גורם לכמיליון ביקורים אצל איש המקצוע-רופא העיניים. כמו כן גם יתר סיבוכי עדשות מגע גורמים להיקף עזה של ביקורים. המחקר ציין כי העלות הכספית של הביקורים בעקבות סיבוכי עדשות מגע הינה עצומה. סך כל עלות הביקורים מסתכמת מסיבוכי עדשות מגע מעורכים בסכום של 200 מיליון דולר.

גורמי סיכון לסיבוך של דלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) מהרכבת עדשות מגע – המחקר האנגלי

החוקר דארט ועמיתיו מאנגליה פרסמו מחקר בנושא סיבוכי עדשות מגע והמאמר התפרסם בכתב העת היוקרתי Ophthalmology בשנת 2008. במחקר נקבע כי הסיכון היחסי הגדול ביותר להתפתחות דלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) נובע מהרכבת עדשות מגע. יש לציין כי הסיבה העיקרית (סיבה מס' 1) לדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) בקרב צעירים נובעת מהרכבת עדשות מגע. דלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) עלולה לגרום לאובדן ראייה בעיקר במקרים בהם הדלקת גדולה וממוקמת מול מרכז האישון (תהליך החלמת הדלקת תגרום להיווצרות רקמה צלקתית שאינה מאפשרת שקיפות. לאחר מכן יש צורך בניתוח השתלת קרנית להחזרת השקיפות).

המחקר מצא ממצאים חשובים בקשר לסיבוכי עדשות מגע ודלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) בפרט:

  • במחקר נמצא כי הסיכון לדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) עולה פי 1.56 בהרכבת עדשות מגע חד יומיות ויורד פי 0.16 בהרכבת עדשות מגע קשות.
  • לפי המחקר לא היה הבדל בין הסיכון לקבלת דלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) בין עדשות מגע מסליקון הידרוג'ל לבין כל חומר גלם אחר של עדשות מגע רכות.
  • בהרכבה ממושכת (שינה עם עדשות המגע) של עדשות מגע הסיכון לסיבוך של דלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) עולה פי 5.4
  • הסיכון לאובדן ראייה גבוה יותר בהרכבת עדשות מגע חד יומיות מאפשר סוג אחר של תחלופה בעדשות מגע רכות
  • חברות שונים של עדשות מגע (מותגים שונים של עדשות מגע) קשורים למגוון גורמי סיכון לדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis)
  • דלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) מתפתחת עם סיכון מופחת (פי 0.45) אם מרכיבי עדשות המגע הם מעל גיל 50.
  • גורמי סיכון לדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) הינם מחסנית אחסון של עדשות מגע עם היגיינה נמוכה, שינה לעיתים ושינה קבועה עם עדשות המגע ומין. כאשר הסיכון היחסי לדלקת קרנית חיידקית עולה פי 5.28 משינה קבועה עם עדשות המגע, פי 1.78 משינה לעיתים עם עדשות המגע ופי 1.48 אם מרכיבי עדשות המגע הם זכרים.

גורמי סיכון לדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) מהרכבת עדשות מגע – המחקר האוסטרלי 

סטפאטון ועמיתיו מסידני באוסטרליה  פרסמו מחקר בנושא סיבוכי עדשות מגע. גם מאמר זה התפרסם בכתב העת היוקרתי בתחום רפואת העיניים שנקרא Ophthalmology. המאמר ניתח ובדק 285 מקרים של דלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) ו1798 נבדקים בקבוצת ביקורת, המחקר התפרסם באוקטובר 2008.

המחקר מצא נתונים משמעותיים בקשר לסיבוכי עדשות מגע ודלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) וכאשר בדק את השכיחות של 10000 מרכיבי עדשות מגע מצא כי:

  • 1.2 מקרים מתוך 10,000 מרכיבי עדשות מגע קשות סבל מדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis)
  • 1.9 מקרים מתוך 10,000 מרכיבי עדשות מגע רכות (בהרכבה יומית – הסרה של העדשות בכל יום) סבל מדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis)
  • 1.9 מקרים מתוך 10,000 מרכיבי עדשות מגע רכות (בהרכבה ממושכת – שינה עם עדשות המגע) סבל מדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis)
  • 2.0 מקרים מתוך 10,000 מרכיבי עדשות מגע חד יומיות (השלכה לפח בסיום ההרכבה) סבל מדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis)
  • 4.2 מקרים מתוך 10,000 מרכיבי עדשות מגע חד יומיות (בהרכבה ממושכת – שינה עם עדשות המגע) סבל מדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis)
  • 0.6 מתוך 10,000 איבדו את ראייתם
  • הזמנות של עדשות מגע מאתרים באינטרנט (אתרים שמוכרים עדשות מגע ברשת) מגבירה סיכון פי 4.76 לדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis).
  • גורמי סיכון נוספים לדלקת קרנית חיידקית (microbial keratitis) הינם מחסנית אחסון של עדשות מגע עם היגיינה נמוכה, עישון, שינה לעיתים עם עדשות המגע, עדשות המגע. כאשר הסיכון היחסי לדלקת קרנית חיידקית עולה פי 3.7 ממחסנית עם הגיינה גרועה, פי 3.96 שינה לעיתים עם עדשות המגע, פי 2.96 מעישון, ופי 1.77 מרוחק ראייה
המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קרטוקונוס. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לשכתב ו/או לצטט ו/או להקריא ו/או לסרוק מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום מכל סוג, סריקה דיגיטלית, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט. ניתן לצטט פיסקה עם מתן קרדיט מלא לד"ר ניר ארדינסט המרכז לקרטוקונוס. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©

 

5/5 - (3 votes)

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר לפרסם תגובה.

    לתאום פגישה

      כל הזכיות שמורות למרכז לקרטקונוס 2010© | עיצוב ובניית אתרים Atar2b

      דילוג לתוכן