חומרי הגלם בעדשות מגע ד"ר ניר ארדינסט 

סוגי עדשות מגע – חומר הגלם

קיימת חלוקה בסיסית בהקשר לחומר הגלם: עדשות מגע קשות ועדשות מגע רכות.

  1. עדשות מגע קשות

עדשות קשות כשמן כן הן – חומר הגלם בעל מודלוס (קשיחות) גבוה והן קטנות ביחס לעדשות מגע רכות. העדשה קטנה מקוטר הקרנית ולעדשה יש סיכוי גבוה להיפלט ביחס לעדשה רכה. כל העדשות מגע הקשות הם עדשות קבועות (שנתיות). רוב עדשות המגע של קרטוקונוס הן בעלות חומר הגלם הנגזר מעדשות מגע קשות. בשנים האחרונות חומרי הגלם השתפרו מאוד ויכולות להגיע למעבר חמצן גבוה מאוד בשונה מבעבר.

  1. עדשות מגע רכות

עדשות מגע רכות הן גדולות יותר, סופחות מים ורכות בהרבה יותר מכאן נוחות מאוד בהרכבה. עדשת מגע רכה גדולה מקוטר הקרנית. בשנים האחרונות ישנם עדשות מגע לקרטוקונוס שעשויות כולם מחומרי הגלם של עדשות מגע רכות או שילוב של עדשות מגע רכות ועדשות מגע קשות (עדשה היברידית לקרטוקונוס)

עדשות מגע רכות מתחלקות ל2 סוגי עיקריים:

  1. עדשות מגע רכות מסוג הידורג'ל

עדשות מגע מסוג הידורג'ל (ובשמם הלא מסחרי: polyHEMA) הן העדשות מגע הרכות הנפוצות ביותר. חומר גלם זה מורכב ממספר קטן של מונומרים, המחוברים בקשר מוצלב ליצירת שרשרת פולימרים. זהו חומר גלם מאוד הידרופילי, זול לייצור, רך ויציב בשינוי טמפרטורה ו-PH. עדשות אלו בעלי קשיחות נמוכה מאוד בעלי יכולת לספוח מים. עדשות מגע מסוג הידרוג'ל תלויים מאוד במים להעביר חמצן. ככל שנגביר את אחוז המים בעדשה כך עבירות החמצן תעלה אך עדיין כמות החמצן העבורת דרך עדשות מגע הידרוג'ל אינה גבוהה מספיק.

עדשות מגע מסוג הידורג'ל מושכות יותר משקעי חלבוניים (בהשוואה לעדשות מגע מסוג סליקון הידרוג'ל).

  1. עדשות מגע מסוג סילקון הידוג'ל

עדשות סילקון הידרוג'ל השקו לראשונה  ב1998 ומאז השימוש בהם גדל בצורה גבוהה. עדשות מגע מסוג סילקון הידרוג'ל הן בעלות הרכב של הידרוג'ל יחד עם סילקון ביחסים שונים. חומר הגלם משלב חיבור הדוק בין המונומרים של הידרוג'ל עם סיליקון (למרות שהם מנוגדים בתוכנות שלהם היות ואחד הידופילי והשני הדרופובי) בסיוע חומר מתווך. חיבור זה מאפשר יצירת חומר גלם בעל מקדם עבירות חמצן (Dk) גבוהה פי חמישה ויותר ממקדם העבירות בעדשות מגע הידרוג'ל, בתוספת חומרים נוספים בריכוזים נמוכים וטיפולי משטח שונים (בהתאם לחברה המסחרית). כיום כל עדשות מגע מסוג סילקון הידרוג'ל (של כל החברות) מצטיינות בהעברת חמצן גבוהה ובכך נמנעים מסיבוכי עדשות מגע כגון נזקי ההיפוקסיה שעלולים להיגרם מעדשות מגע מסוג  הידרוג'ל. חסרונם הבולט של עדשות מגע מסוג סילקון הידרוג'ל הינו במקדם הקשיחות (מודולוס) הגבוהה שלהם.  עדשות מגע מסוג סילקון הידרוג'ל הן לרוב בין 0.6 עד 1.5 מגה-פסקל, ועדשות מגע מסוג הידרוג'ל הן עד 0.4 מגה-פסקל. לקשיחות העדשה יש קשר ישיר לנוחות וגם לפציעות של הקרנית כך שעלולים להיגרם נזקים מכנים בעיקר אם ישנה התאמה לקויה מצד איש המקצוע.  הפיתוח הראשוני של סילקון הידרוג'ל נועד לשימוש של הרכבה ממושכת – שינה עם עדשות המגע) אך זמן קצר לאחר מכן אנשי המקצוע אימצו לחיקם את השימוש של הרכבה יומית.

המידע באתר אינו אמור להחליף ביקור או ייעוץ אצל איש המקצוע או הרופא, ייעוץ רופאי כרוך בביקור פורמלי והליך בדיקה אצל איש המקצוע . המידע נועד לשפר את ההבנה והידע בתחום קוצר ראייה. הטיפולים וההליכים המתוארים באתר אינם מהווים המלצות לטיפול רפואי או להליך רפואי וכל מטרתם לספק מידע, תיאור והסברים אודות טיפולים והליכים מקובלים בתחום קרטוקונוס. האתר מוגן בזכויות יוצרים, אין להעתיק ו/או לשכתב ו/או לצטט ו/או להקריא ו/או לסרוק מהאתר בכל צורה שהיא לרבות צילום מכל סוג, סריקה דיגיטלית, הקרנה ואמצעים אלקטרוניים שונים ללא אישור בכתב מד"ר ניר ארדינסט. ניתן לצטט פיסקה עם מתן קרדיט מלא לד"ר ניר ארדינסט המרכז לקרטוקונוס. הפרה של הנ"ל תגרור נקיטת צעדים משפטיים על הפרת הזכויות. האתר מוגן בזכויות יוצרים – כל הזכיות שמורות©
5/5 - (3 votes)

השאר תגובה

אתה חייב להיות מחובר לפרסם תגובה.

    לתאום פגישה

      כל הזכיות שמורות למרכז לקרטקונוס 2010© | עיצוב ובניית אתרים Atar2b

      דילוג לתוכן